Variatie is king in een contentstrategie
1074
post-template-default,single,single-post,postid-1074,single-format-gallery,qode-core-1.0,suprema-ver-1.7.2,,qodef-smooth-page-transitions,qodef-blog-installed,qodef-header-standard,qodef-sticky-header-on-scroll-down-up,qodef-default-mobile-header,qodef-sticky-up-mobile-header,qodef-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive,"> <!-- Google Tag Manager (noscript) --><br style="display:none;

Variatie is king

Variatie is king

Wanneer is content succesvol? Als het inspireert, helpt of boeit. Vermaakt, prikkelt of informeert.

Anders gezegd: als content een behoefte vervult, een vraag beantwoordt of een actie oproept. Punt is alleen dat ‘succes’ voor iedere ontvanger iets anders betekent. Waar de één een video tot het eind interessant vindt, haakt de ander al na de eerste 10 seconden af. Behoeftes, voorkeuren en interesses kunnen zelfs binnen een kleine doelgroep sterk verschillen. Om maar te zwijgen over gevoel voor humor.

Een goede contentstrategie houdt daarom niet alleen rekening met de grootste gemene deler maar ook met variaties. Content helemaal op één enkele persoon toesnijden is ondoenlijk. Wel kun je segmenteren door te spelen met de volgende elementen:

1. Voorkeur voor specifieke vorm

Breng hetzelfde verhaal in meerdere gedaantes: tekst, video, audio, infographics, slideshow.

Zorg dat de ontvanger makkelijk daartussen kan kiezen. Is ook afhankelijk van zijn situatie: werk, onderweg, privé.

2. Behoefte aan verdieping

Maak onderscheid tussen feiten, meningen, voorbeelden en analyses. Bouw content zodanig op dat de user makkelijk kan stapelen en combineren.

3. Behoefte aan verbreding

Zorg dat verwante onderwerpen duidelijk als volgende optie gepresenteerd worden zodat de user zijn weg kan vervolgen.

4. Analyseer vooraf, tijdens en na

Succesvolle content ontstaan door te spelen met variaties en tegelijkertijd goed te analyseren wat aanslaat. Analyse van data uit Analytics, enquêtes, keyword-onderzoek en kwalitatieve interviews laat al snel zien of je op de goede weg zit.